نحوه برداشت نبات زعفران مرغوب

نحوه برداشت زعفران
هنگامی که گل ها در پاییز ظاهر شدند، شکوفه ها را از بالای ساقه، ترجیحاً صبح قبل از باز شدن گل ها بچینید و ساقه و شاخ و برگ سبز را دست نخورده باقی بگذارید.

شکوفه های چیده شده را در داخل خانه به محیطی تمیز و خشک ببرید و از موچین استفاده کنید تا کلاله ها را با دقت از پایه بیرون بکشید و آنها را روی حوله آشپزخانه یا بوم تمیز قرار دهید تا شروع به خشک شدن شود.

پیاز زعفرانی Crocus sativus
چیدن Crocus sativus در مزرعه شکوفا می شود

برای بازدهی کمتر، می‌توان نبات زعفرانی را از شکوفه‌ها جدا کرد و برای ادامه نمایش، شکوفه‌ها را دست نخورده باقی گذاشت.

نحوه خشک کردن و نگهداری زعفران
زعفران اگر با دقت برداشت و نگهداری شود تا سالها قابل نگهداری است کلاله‌ها باید قبل از ذخیره‌سازی کاملاً خشک شوند که این کار بسیار آسان است و فقط چند روز طول می‌کشد – در اینجا به این صورت است:

کلاله ها را روی حوله آشپزخانه تمیز، ورقه های بوم یا قفسه خشک کن قرار دهید و آنها را با دقت قرار دهید تا با هم تماس نداشته باشند.
به مدت 2-3 روز در جای گرم و خشک بگذارید تا کاملا خشک شود یک گلخانه آفتابی، طاقچه یا نزدیک به رادیاتور ایده آل است
برای نگهداری، نبات زعفرانی قم یا شیشه کوچک دربسته را انتخاب کنید – هرچه هوا کمتر حرکت کند بهتر است همچنین مطمئن شوید که ظرف کاملاً خشک باشد زیرا هر گونه رطوبت در انبار می تواند زعفران شما را خراب کند.
پیاز زعفرانی Crocus sativus
کلاله زعفران تازه

هنگامی که کلاله ها کاملاً خشک شدند، آنها را در یک گلدان یا شیشه کوچک دربسته قرار دهید و آنها را در یک کمد خنک و تاریک نگه دارید – یک کمد آشپزخانه معمولی ایده آل است از قرار دادن آنها در یخچال خودداری کنید زیرا نوسانات دما هنگام استفاده می تواند باعث ایجاد تراکم در ظرف شود.

پخت با زعفران
زعفران دارای عطر و طعمی تند و خاکی است که نبات زعفران کیلویی طعمی متمایز به غذاهای شیرین و خوش طعم می بخشد این محصول کار فشرده همان چیزی است که آن را بسیار گران می کند، بنابراین خوشبختانه شما فقط باید از آن کم استفاده کنید.

هنگام استفاده از زعفران در آشپزخانه، بهتر است کلاله های خشک شده را ابتدا به مدت 30 دقیقه در مقدار کمی آب خیس کنید انجام این کار نه تنها به بیرون کشیدن طعم ها کمک می کند، بلکه توزیع یکنواخت طعم را در هنگام افزودن به ظرف تضمین می کند زعفران و آب را در اواخر پخت به ظرف اضافه کنید تا بهترین طعم را بگیرد.

نبات زعفرانی اصل به خوبی با غذاهای متعدد، به ویژه غذاهای ماهی، پائلا، ریزوتو، گوجه فرنگی، شراب یا سس های خامه ای و دسرهای میوه سازگار است.

  • منابع:
    1. All about growing saffron from Crocus sativus bulbs
  • تبلیغات: 
    1. سبزیهایی خوش عطر پودر شده
    2. پیدا شدن بشکه فلزی در قطب شمال
    3. راز مردی که توانست در 24 ساعت سرمایه اش را سه برابر کند
    4. واکنش کشور های همسایه به افزایش ارسال محصولات صادراتی از ایران